Beeldend werk
Mijn jeugd speelde zich grotendeels af in het gezin van mijn ouders met zes broers en 6 zusters. Veel werd er zelf gemaakt en vermaakt naar eigen idee door mijn moeder om ons mooi in de kleren te krijgen. Ik zelf haalde mijn handwerken akte K, rondde mijn opleiding als psychiatrisch verpleegkundige af, om te gaan werken als therapeute. Ik trouwde in 1968 en we kregen twee kinderen.
Daarna werkte ik in een orthodontische praktijk met vernieuwende behandel technieken, wat mee bracht dat er een fotograaf nodig was en ben ik naar de fotovakschool gaan. Gedurende 25 jaar werkte ik met veel plezier als medisch fotograaf.
Na een ernstige ziekte koos ik meer voor mezelf en bijtoeval kwam ik in een beeldhouw atelier terecht. Overal lagen grote klompen stenen die me fascineerden. Ik ben toen mijn eerste beelden gaan maken. Ik doe dat nog steeds... De behoefte aan variatie en de noodzaak om over meer technische kennis te beschikken deed me verschillende trainingen en opleidingen volgen. Beeldhouwen, beeldend werken is voor mij een noodzaak. Het helpt me bij mijn verwerkingsprocessen en persoonlijke groei en balans.
2016,2017, 2018 en 2019: Deelname Kap-Hoorn Art, Bremen
Kunst in den Hallen aan de internationale tentoonstellingen steeds met drie beelden, c.q. objecten per tentoonstelling.
2006 - 2008: Beeldhouw Centrum Koudum
Beeldhouwen en beeldend werken in verschillende technieken Eindigend met eind expositie van de gemaakte werken
2009 - 2010: Klassieke Academie voor Beeldende Kunst, Groningen
Natasja Bennink ruimtelijke schetsen in klei naar model
2009 - 2010: Beeldhouw Centrum Koudum
Beeldend werken, Verdiepingsjaar
Hanshan Roebers, Herma Bovenkerk en Hansje Meyer
2013 en 2014: samen met Foekje Grijpstra, Maria Vis-Schuller
landart projecten en objecten in Foekjes “Tuin”, wat resulteerde in een expositie van ons werk
2013 en 2014 samen met Maria Vis-Schuller en Foekje Grijpstra
in de oude Toren van Monnickendam
2015: organisatie en landart projecten
in de Roodbaard Tuinvan Stania State in Oenkerk, Friesland
2015: Art Assen
Mijn inspiratie komt vooral vanuit het cultuurgoed van oude culturen zoals : de Noord- Amerikaanse- Canadese Indianen, Inka Wijsheden, de oude kennis over
Feng Shui en mijn eigen levenservaringen.
Ook de natuur is een bron van inspiratie voor mij. En muziek.
Het proces wat ik in ga, wat uiteindelijk resulteert in een eind product, is voor mij essentieel.
Mijn beeldend werk is een neerslag en helpt mij inzichtelijk te maken wat er in mijn binnen wereld leeft.
Om zo vrij mogelijk te werken , gebruik ik de techniek die ik hierbij nodig heb.
Van onderwerp, ontwikkeling tot eind resultaat, vraagt elke keer opnieuw om zijn eigen materiaal en techniek.
Each path is only one of a million Paths.
Therefore, you must keep in mind
That a paths is only a path...
Your decision to keep on the paths
or to leave it must be
free of fear and ambition....
Ask yourself and yourself alone one question:
Does this path have a heart?
Carlos Casteneda
Portfolio
Landart, op locatie gemaakt met Foekje, Maria en mijzelf in de Roodbaard tuin van Stania State
Birdwoman 1999, albast Intuitive work As, sometimes, we fly
Mother and child
2001, speksteen
Memory about an unborn child
Mother and child, detail
2001, speksteen
Memory about an unborn child
Empty Altar
2010, object jute with wooden buttons Stands for emptiness
Life is as a dance 1998, albast Intuitieve work
Way of Life
2004, AlbastFor my father, after he died, symbolizing his way through life
Transformation
2006,
wood, waste materials and feathers
Praying Shaman
2007, French mergel
A Peruvian shaman: “Now that I’m old, I don’t sleep, so I can pray day and night”
Ceremony with Drum 2008, albast
Eye of the Heart
2008, wax, bronze
“We have to see with the Eye of the Heart” , Black Elck
Introspection
2011, wax, epoxie, painted in Egyptian blue Standing in the Heart
Riding the Windhorse
2015, wax, bronze
Inspired by Frisian horses and the book of Sarangarel: Riding on a Windhorse
Stania State, landart
Rechts onder, Introspectie. Een van mijn epoxy werken. Geboetseert in was en daarna uitgewerkt in epoxie. Hierna beschildert met de oude kleur Egyptisch Blauw.